5. plass til Oskar i junior-VM stafett

Junior-VM ble avsluttet med stafett i dag.  Det norske 2.-laget med Oskar Størmer på første etappe kom inn på 5. plass.  Det norske 2.-laget blant jentene var et rent Fossum-lag og løp inn til 15. plass av 47 lag.

2016-07-15
leifst

Med hele 39 nasjoner på startstreken, og med lag blant annet fra USA, Canada, Australia, New Zealand, Japan, Kina, og Sør-Afrika i tillegg til de fleste Europeiske land, viste junior-VM at o-idretten drives i flere land enn i Norden.

Herrestafetten startet først og her løp Oskar 1. etappe for det norske 2.-laget.  Etter å ha tatt ut alt på mellomdistansen dagen før hadde Oskar tunge ben å løpe med i den fysisk krevende løypa.  Når det også ble et par bommer kom Oskar drøyt 4 minutter bak til veksling.  Oskars lagkamerater Vegard Jarvis Westergård og Audun Heimdal løp imidlertid laget oppover og det ble 5. plass og diplom og blomster under medaljeseremonien.

Elias Mølnvik og Olai Stensland Lillevold løp på det norske 1. laget. Elias løp 2.-etappe og holdt femteplassen han gikk ut på med et veldig stødig løp.  Olai løper seg opp til 2. plass i starten, men to bommer i rask rekkefølge og så et litt dårlig veivalg på langstrekket gjør at de faller ned til 8. plass.

I damestafetten var det norske 2.-laget et rent Fossum-lag, med det litt uvante lagoppsettet med Ragnhild Hjermstad på 1. etappe, Tonje Vassend på 2. og Victoria Hæstad Bjørnstad på 3.  I den fysisk tøffe løypa fikk ikke Ragnhild utnyttet sine o-tekniske kvaliteter i køen på 1. etappe og kom et stykke bak.  Tonje og Victoria løp gode etapper og avanserte laget opp til 15. plass.

1.-laget med Ingrid Lundanes, Anine Lome og Ingeborg Eide tok en gledelig bronsemedalje.

Bilder fra hele Junior-VM finner du her: https://goo.gl/photos/jTpabrPbgkSpS1iv6

Webkamera Fossum

Mars