Victoria avsluttet junior-VM med bronse på stafetten

Junior-VM i orientering ble avsluttet med stafett i dag. Victoria Hæstad Bjørnstad løp en fantastisk første etappe for Norge. Hun knuste konkurrentene og kom til veksling nær to minutter før konkurrentene.

2017-07-15
leifst

Lagveninnene Ingrid Lundanes og Marie Olaussen løp også solid og til slutt ble det en gledelig bronsemedalje bak Sverige og Sveits.

Einar Melsom løp siste etappe for Norges 2.-lag. Han løp fantastisk frem til arenapassering etter ca 2/3-deler av etappen og løp laget helt opp på en 2. plass med bare Norges 1.-lag foran i løypa. I en sånn situasjon er det ikke lett å holde hodet kaldt så det ble et par bommer på siste runden, men alikevel en veldig god erfaring for Einar. Det norske førstelaget løp inn til gullmedalje og det er uansett bare ett lag fra hver nasjon som teller på den offisielle resultatlisten.

I går, fredag, gikk langdistansen og Einar overgikk seg selv og levert sin beste prestasjon i o-løypa noen gang. Fra et tidlig startnummer løp han både hardt og klokt gjennom hele den krevende løypa.  70 minutters blodslit ble belønnet med en 12. plass i herreklassen hvor det stilte 175 løpere fra 38 nasjoner.

Victoria løp inn til en 6. plass på langdistansen. Hun var både fornøyd og litt skuffet på samme tid. 6. plass i junior-VM er selvsagt bra, men noen dumme feil underveis på løypas lengste strekk ødela for en mulig plass på pallen.

Også på sprinten tidligere i uken leverte både Victoria og Einar gode løp. Spesielt på denne øvelsen er det løpere fra mange nasjoner som hevder seg og det var hele 8 nasjoner blandt topp-10 i både dame- og herreklassen.  Einar løp inn til en 30. plass og Victoria fikk en knallsterk 7. plass.

Både Victoria og Einar er juniorer i to år til så det blir spennende å følge dem fremover.

Webkamera Fossum