Overrekkelse av ny preppemaskin til Ole Henrik

Løypebas Ole Henrik Lien har fått ny arbeidsplass og nytt leketøy – en splitter ny løypemaskin.

2016-02-18
fossumleder

Det er herlig med en ny maskin, det er litt som julaften og en helt ny arbeidsplass for meg med mye mer komfort, sier Ole Henrik Lien som har ansvaret for 120 kilometer med skiløyper i Bærumsmarka.

Motorstyrken på den nye maskinen er mye større en den gamle, den går ikke fortere, men er sterkere.

– Det betyr at det er lettere å dytte kunstsnø og at vi rekker over mye mer når det er harde og isete løyper, forteller Lien som har kjørt spor i Bærumsmarka i 12 år og stortrives i jobben.

Bruker to arbeidsdager på alle løypene

– Jeg håper å kunne holde på til jeg ikke kan sitte her mer, sier en stolt løypebas som i snitt kjører mellom 9 og 12 kilometer i timen. Topphastigheten er 18.

STORTRIVES: Ole Henrik Lien mener den nye løypemaskinen vil gjøre arbeidsdagen hans enda mer komfortabel. (Foto: Christian Brevik)

– Hvor mye jeg kjører kommer an på føret. For å nå gjennom alle løypene i marka bruker jeg ca. to arbeidsdager, sier Lien.

LES OGSÅ: Freser løypenettet til stor begeistring

Prisen for den nye herligheten, som altså blir Liens nye arbeidsplass, var 2,3 millioner kroner.

– Takket være et bidrag fra Sparebankstiftelsen DNB har vi fått muligheten til å investere i en ny og moderne løypemaskin på Fossum. Det sikrer at skiløpere i alle aldre vil kunne nyte skiturer, skileik og konkurranser i Bærumsmarka og i idrettsanlegget på Fossum i mange år fremover, sier Skiforeningens generalsekretær Erik Eide.

GLEDE: Daglig leder i Fossum IF, Tone Malm Meinich Hvam. løypebas Ole Henrik Lien og Skiforeningens generalsekretær, Erik Eide med ny maskin. (Foto: Christian Brevik)

Skiforeningen preparerer 2.200 km med skispor i marka og er avhengig av driftssikre og gode løypemaskiner.

LES OGSÅ: Grunneier nekter Skiforeningen å preppe 700 meter med lysløype

Syv løypemaskiner

I Asker og Bærum er det i dag syv løypemaskiner, to i Asker og fem i Bærum, tre av maskinene i Bærum driftes av kommunen, de fire andre tilhører Skiforeningen.

Foreningens totale maskinpark består av 25 scootere og 12 løypemaskiner.

– Nye maskiner er kostbart, og det er derfor utfordrende å holde maskinparken oppdatert til enhver tid, sier Eide som er imponert over Fossum IFs skianlegg og den store aktiviteten som til enhver tid er på området.

– Det er heftig det som skjer her på kveldstid, ofte er det 600–700 store og små som er i aktivitet på skianlegget.

Daglig leder i Fossum IF, Tone Malm Meinich Hvam er veldig glad for den nye maskinen.

– Dette er med på å legge forholdene enda bedre til rette i våre løyper i anlegget.

Varsel med signal

Når Ole Henrik Lien er ute og kjører i marka er det alltid en fare for at skiløpere skal kjøre rett inn i løypemaskinen.

– Det er ikke mange gangene jeg opplever farer og at skiløpere må kaste seg ut av sporet for ikke å krasje, kanskje en gang i løpet av sesongen. De fleste oppdager når jeg kommer, ser blinklyset eller hører meg. Opp bratte kneiker med dårlig sikt setter skrur jeg på et lydsignal som kastes fremover, slik at de som eventuelt kommer på ski nedover blir varslet. Ellers er den nye maskinen så stillegående at den er vanskelig å høre, forteller Lien.

LITT JULAFTEN: Løypebas Ole Henrik Lien er stolt over den nye løypemaskinen til Skiforeningen. Med den nye vidundermaskinen kan han med letthet frese opp harde og siste løyper og forvandle dem til nye spor i de 120 kilometerne med traseer i Bærumsmarka han har ansvaret for. (Foto: Christian Brevik)

Webkamera Fossum