Resultater fra Skiskytter NM i Holmenkollen

Fossum var største klubb med 26 deltagere og Tiril Eckhoff i spissen.

2017-01-31
hannewk@online.no

NM i Holmenkollen

Sesongens høydepunkt for juniorene, norgesmesterskapet var i år lagt til Holmenkollen. Her ble også NM på normaldistansen for seniorer arrangert. Som seg hør og bør var Fossum største klubb med 26 deltagere. Helgen startet med sprint på fredag og vi kunne ikke ønsket oss en bedre start. Tiril Eckhoff vant dameklassen klart, til tross for 2 bom i Kollen-tåken. Jentene i 17-årsklassen fulgt bra opp i sin NM-debut med 7. plass til Sara Borchgrevink og 12. plass til Dorthe Martinussen som beste resultater. Blant gutta denne dagen var det Christian Bucher-Johannessen i 17-årsklassen som stod for helgens beste individuelle resultat med en imponerende 3. plass og bronsemedalje! Martin Bøe Svestad fulgte opp med en knallsterk 4. plass. Blant gutta i 18-årsklassen ble Fredrik Grusd nr 5, mens de andre gutta slet litt mer med skytingen enn vi er vant til fra den kanten.

Lørdag var det normaldistanse og her satte klubbens eneste senior i herreklassen standarden med 19 treff og en sterk 18. plass i klassen som ble vunnet av Emil Hegle Svendsen. Jentene i 17-årsklassen plasserte seg igjen bra med Sara på 14. plass, Nora Bakken Heiberg på 18.plass og Dorthe på 19. plass. Blant gutta tok Fredrik en ny 5. plass i 18-årsklassen og her fulgte Trym Algarheim Tverås opp med en utrolig gledelig 6. plass etter mye motgang tidligere i sesongen og Alexander Engebretsen leverte også et sterkt løp og ble nr 13. Maxim Tjøtta i 19-årsklassen lå lenge an til en topp-15 plassering i 19-årsklassen, men en uheldig siste stående serie straffet seg dessverre. Gutta i 17-årsklassen hadde en litt tyngre dag enn på sprinten, men 14.plass til Christian og 19.plass til Martin er gode prestasjoner. Karsten skjøt meget solid og med 18 treff tok han en sterk 12.plass i 20-21 år.

Søndag stod det stafett på programmet og jentene var også her først ut. Sara og Dorthe gikk begge for Oslo og Akershus’ 2.lag i 17-18 årsklassenog etter solide etapper av hele laget ble de nr 11. Christine Williksen Høiland gikk en god 2. etappe for laget som ble nr 9 i 17-21 år. Blant gutta i 17-18 årsklassen var det litt forventninger til Oslo og Akershus 1. lag med Trym og Fredrik på laget. Etter en dramatisk og utrolig spennende stafett tok laget til slutt sølvmedaljene bak vinnerlaget fra Buskerud.

NM i Kollen er «stas» og til tross for krevende forhold med dårlig sikt og løse løyper var det et meget vellykket arrangement. Premieseremoni i Oslo Rådhus lørdag kveld satte en spiss på det hele. Nå lader utøvere og støtteapparat batteriene et par uker før turen går til Steinkjer og neste runde i Norges Cup

Norges Skiforbund