Nyttårshilsen fra Sportslig utvalg

Det er etablert et nytt sportslig utvalg i Fossum langrenn og Fossum skiskyting

2019-01-10
torheng

Nytt sportslig utvalg

Fossum IF langrenn og skiskyting har etablert et nytt og bredt sammensatt sportslig utvalg (se medlemsliste nederst). En hovedoppgave fremover er å arbeide med en ny sportslig plan med utgangspunkt i Skiforbundets nye utviklingsmodell (SUM) og Skiskytterforbundets nye utviklingstrapp. Vi vil invitere til et trenerforum i løpet av våren om den nye planen.. Se her for linker til disse to dokumentene:

https://www.skiforbundet.no/ars/skipolitisk-dokument/ og http://www.skiskyting.no/filestore/2018-19/Utviklingstrapp_v01_2018.pdf , og som forsiden på utviklingstrappen i Skiskytterforbundet viser så er Fossum IF godt representert, og det betyr også en utfordring til oss om å følge opp! Nedenfor ser dere også en oversikt over noe av de andre tingene sportslig utvalg arbeider med.

Trenerforum

«Trenerforum» ble startet i 2018, og vi har hatt to arrangementer; et om den nye utviklingsmodellen i Skiforbundet og et med Espen Tønnesen som i oktober foredro om trening av ungdom (særlig jenter) i tenårene.  De som ønsker en kort oppsummering kan henvende seg til SU så kan vi sende på e-post. VI planlegger nye «trenereforum» i 2019: Den 14. og 28. januar med teknikkguru Audun Svartdal om teknikktrening (invitasjon er sendt ut), et om ernæring og om det å møte veggen for unge utøvere, og relatert til arbeidet med sportslig plan et trenerforum om verdier/samtalemåter med filosof Einar Øverenget. Foreldre vil bli invitert til noen enkeltarrangementer, og vi tar gjerne imot forslag til tema for fremtidige trenerforum.

Skiforbundets Norgesturne (basisturne) på Fossum 22. og 23. januar.

Norges Skiforbund og Akershus skikrets ønsker i samarbeid med Fossum IF velkommen til to dager fylt med masse aktivitet og læring på Fossum 22. og 23. januar (hovedprogram fra kl. 17-19 så treninger disse dagene flyttes dermed litt). Her blir det anledning til å prøve ut anlegget, være med på kurs i utvikling av skiferdigheter, og delta på skicross-renn onsdag 23. januar. Fossum vil legge ut mer info, se her fra Skiforbundet:  https://www.skiforbundet.no/fagportal/basisturneen-2019/basisturne-barum/. På denne hjemmesiden finner dere link til kurs tirsdag kveld 22. januar som holdes av Skiforbundets eksperter om hvordan bruke Fossum-anlegget best mulig for utvikling i skiferdigheter. Oppfordring til alle trenere om å melde seg på her.

NB! Viktig at trenere i de forskjellige gruppene legger opp trening disse dagene inn i Norgesturneen, dvs bruke det åpne anlegget aktivt tirsdagen og delta i skicross på onsdagen (ref egen e-post fra langrennssjef Stig Halvor Langmoen om dette).

Fluorforbud opp til og med 16 år.

Skiforbundet og Skiskytterforbundet har lagt ned forbud mot bruk av fluorprodukter på glid fra og med sesongen 2018/19. Forbudet gjelder opp til og med 16 år. Fossum IF tok initiativ til et fellesmøte mellom ski og skiskytterklubber i Asker og Bærum 17. desember i fjor, hvor vi diskuterte hvordan vi sammen kan arbeide for å følge opp dette forbudet. Klubbene ble her enig om å lage en felles verdiplattform som er som følger:

Fluorforbudet for aldersklassene til og med 16 år er vedtatt av Norges skiforbund - og har et samlet Ski-Norge bak seg. Vi som er klubbene i Asker og Bærum ønsker å tydeliggjøre hva dette betyr for foreldre og utøvere i våre klubber. Vi skal sammen jobbe for å øke skigleden og styrke fair play-prinsippet. Vår tilstedeværelse på skirenn skal preges av åpenhet og et ønske om å spre vår kunnskap og erfaring innad og mellom klubbene. Vi vil løfte frem de enkleste og rimeligste produktene og bidra til en enkel og trygg hverdag for foresatte og utøvere. Til sammen tror vi at dette vil bidra til en sunnere idrett der flere vil være med lenger.

Viktige punkter

1. Vi smører med rimelige og fluorfrie glidvokser
  2. Vi deler informasjon om smøring og prepping av ski både på og utenfor skirenn til alle
  3. Vi er fornøyd når vår utøver har like gode ski som konkurrenten
  4. Vi stoler på hverandre og unner løpere gode resultater uavhengig av klubbtilhørighet
  5. Vi er opptatt av at det er løperen og ikke skiparken som er avgjørende for prestasjoner i skiløypa
  6. Dersom en utøver blir tatt for å ha benyttet fluorholdige glidmidler under et skirenn vil styret eller ledelsen i utøverens respektive klubb ta kontakt med utøverens foresatte for en samtale

Arbeidsgruppe om fluorfri skismøring

For å gi råd og vink om hvordan vi møter fluorforbudet har Fossum IF også satt ned en arbeidsgruppe om fluorfri skismøring som ledes av HL-trener i skiskyting, Øyvind Halvorsen. Denne gruppa vil hjelpe oss med å teste og gi anbefalinger om hva som fungerer av fluorfri glidprodukter med utgangspunkt i verdiplakaten over. I arbeidsgruppen er det også foreldre som representerer forskjellig aldersgrupper og som vi ønsker at bidrar med sin kunnskap inn i gruppene.

Leder: Øyvind Halvorsen. Medlemmer: Morten Lerø, Marius Bretteville, Rolf Grimsmo, Kai Eidissen samt at Frank Jernberg (Bull) har sagt seg villig til å bidra med sin ekspertise inn i denne gruppa. Denne gruppa vil møtes første gang onsdag 9. januar, og vil lage egen sak for hjemmesiden/FB om sitt mandat og hvordan de vil arbeide fremover.

Avslutningsvis en bitte liten oppfordring

Fossum IF, langrenn og skiskyting, er som dere alle vet basert på stor dugnadsinnsats og foreldreengasjement, og hvis noen av dere har lyst til å bidra i langrenn eller skiskyting så ta kontakt med oss. Det er mange morsomme og interessante oppgaver å ta fatt i på alle nivåer.

Med nyttårshilsen fra Sportslig utvalg, langrenn/skiskyting, Fossum IF,

• Odd Magne Ruud, leder, e-post: oruud@equinor.com, mobil 91668088
  • Carsten Dovland, ansvarlig skiskyting, e-post Carsten.Dovland@statnett.no
  • Silje Dahl Benum, hovedtrener, langrenn, e-post: silje@fossumif.no