En fantastisk 10mila-helg!

Nesten 100 Fossumere satte sist helg kursen mot Falun og 10mila.  Det ble en fantastisk helg med spenning, dramatikk og Fossumlag som var med på å prege alle tre stafettene.

2016-05-17
oskarstørmer

Først ut på lørdagen var ungdommene, der Fossum stilte sterkt til start med hele 6(!) spreke lag.  Fossum har en lang og sterk historie i ungdomsstafetten med hele 8 topp-10 plasseringer siste 8 år.  Dagens dame- og herrelag består i stor grad av løpere som har herjet i ungdomsstafetten i tidligere år.

I Ungdomsstafetten er det fire etapper, og minst to av dem må løpes av jenter. Som vanlig kjørte Fossum ut jentene i starten – en oppskrift som har vist seg å fungere perfekt i mange år.  Våre 6 førsteetappe-jenter klarte seg veldig bra, og førstelagets Åsne Holo vekslet kun 3:27 bak de raskeste gutta.  Fossum var helt klart med!  På andre etappen løp førstelagets Ingrid Gylterud Kvålsgaard som et lyn og sendte Emil Størmer ut som nummer 26 bare 1:39 bak første lag. Litt lenger bak i køen løp Karen Hoel Jomaas og Mikkel Katla side om side og like raskt som Ingrid. De løp opp 70 plasser på sin etappe som varte rett under 15 minutter – det vil si at de passerte en løper hvert 12 sekund :-)

Emil leverte årsbeste på sin tredjeetappe og holdt ryggen på vår gode konkurrent, og en av de andre forhåndsfavorittene, Nydalen.  Han klatret videre oppover resultatlisten og kunne sende vår sisteetappeløper Erik Hæstad Bjørnstad ut på en 8. plass.  De beste sisteetappelagene var utstyrt med gps-sender og vi kunne følge Eriks fantastiske løp der han tok igjen flere lag foran seg.  Etter hvert utkrystalliserte det seg en klynge med Fossum, Nydalen og Södertälje-Nykvarn, som kjempet om plasseringene 3-5.  GPS-prikkene på kartet beveger seg raskt av gårde. I en bratt utforbakke tar Erik kommandoen og gir jernet nedover, men plutselig stopper gps-prikken og beveger seg ikke. Hva har skjedd?  Etter hvert skjønner vi at han må ha skadet seg. Arrangøren er raskt ute og allerede etter 10 minutter har noen fra arrangøren kommet seg frem til Erik og får ham fraktet til sykehuset i Falun.  Brukket krageben og hjernerystelse ble enden på visa, men Erik viste i hvert fall at han gir alt for laget!

Her kan du se gps-trackingen til Erik. Følger du nøye med så ser du hvordan han ble kjørt til sykehuset også:  http://www.tulospalvelu.fi/gps/2016051410milaU4/?v=m3

2. laget var også uheldige og ble disket, mens 3. laget kom på 85. plass, 4. laget ble 168 og Fossum 5 og 6 hhv 262 og 264.

Her kan du se bilder fra hele helgen: https://goo.gl/photos/Z5mExjRXRGspzoya8

Hvordan det gikk med dame- og herrelagene kan du lese nærmere om på www.fossumelite.com