NM Sprintstafett, Norgescup og løpstest for juniorene

I helgen var en del av Fossums junior- og seniorløpere i Hamar, for å løpe NM sprint på lørdag, NM sprintstafett på søndag og enten løpstest til junior-VM for juniorene eller norgescup mellomdistanse for seniorene.

2017-06-13
åsneholo

Stafetten på søndag gikk, i likhet med lørdagens NM sprint, i Hamars gater. Likevel var det mye nytt terreng å bryne seg på, som arrangørene hadde spart til stafetten. For eksempel fikk løperne løpe på hagene på taket av et kjøpesenter, i flere spennende bygårder og så smått noen park-liknende områder.

Fossum stilte med 3 lag, så totalt seks jenter og seks gutter fikk løpe. Altså fikk alle jentene som var med i helgen løpe, mens det var mer kamp om etappene for guttene.

På førstelaget løp Pernille Katla første etappe, etterfulgt av Emil Ahlbäck, Oskar Størmer og til slutt Victoria Hæstad Bjørnstad. Pernille kom inn til en 26. plass, 1:39 bak teten, men Emil fulgte opp med et bra løp, og løp opp seksten plasser. Oskar og Victoria holdt plasseringen, løp til sammen opp én plass. Dermed kom de inn til en sterk 9. plass, bare 3:17 bak Halden.

Andrelaget til Fossum bestod av Ingrid Kvålsgard, Erling Hjermstad, Styrk Hundseid Kamsvåg og Ragnhild Hjermstad. De lå faktisk rett foran førstelaget til første veksling, men i stedet for å klatre plasser på de resterende etappene, holdt de seg veldig jevnt, og avsluttet med samme plassering som de var ved første veksling, nemlig en bra 21. plass, 6:19 bak førstemann.

Tredjelaget besto av Tonje Rognerud Bøe, Øyvind Hjermstad, Simen Bordal og Åsne Naadland Holo. De løp fire gode og jevne etapper, som ga dem en 45. plass til slutt.

Arrangementene på mandag hadde arena på Budor, så seniorene fikk løpe i et diffust fjellterreng, mens juniorenes løpstest gikk på veiene i et av hyttefeltene.

Løpstesten gikk bra for mange av fossumløperene. Victoria vant sin klasse, foran Marie Olaussen, som har vunnet flere av de tidligere uttaksløpene til Jr.VM. Einar Melsom løp inn til foreløpig 2. plass i sin klasse, men endte til slutt på 3. plass, altså ikke noe å klage på der heller.

I seniorklassene gikk det også bra, som første års senior løp Ragnhild inn til en 12. plass av 55 deltakende i D21E. Herrene i H21E løp også bra, og Emil løp inn til 10. plass, med Oskar på plassen bak. Simen løp også et jevnt løp, og havnet på delt(!) 45. plass av 75 deltakende.