Tonje med på vinnerlaget i stafetten på JEC

Det norske jentelaget, med Tonje Vassend på 2. etappe, gikk helt til topps i dagens stafett på JEC i Tyskland.  Oskar Størmer gjorde også en veldig god etappe og kom inn som nummer to på 1. etappen for det norske 1.-laget. Laget ble til slutt nummer 4.

2015-10-11
leifstormer

På Tonjes lag, som faktisk var det norske 3.-laget, var det tre revansjesugne jenter som stilte til start.  Emma Arnesen fra Byåsen løp 1. etappe og kunne sende Tonje ut som nummer 6 bare 26 sekunder bak teten.  Tonje løp veldig bra og vekslet som nummer tre bare 31 sekunder bak det norske 1.-laget som da var i tet. På siste etappe leverte Synnøve Bråten en knusende avslutning og løp inn til seier!

Ragnhild Hjermstad og Sigrid Alexandersen løp på det norske 2.-laget sammen med Marie Olaussen fra Fredrikstad.  Ragnhild klarte seg bra på 1. etappe i det raske terrenget og vekslet drøyt to minutter bak på en 16. plass. Sigrid løp så nesten like fort som teten og klatret opp til en 11. plass før Marie Olaussen klatret videre til en 7. plass.

I gutteklassen kom som nevnt Oskar inn som nummer to på 1.etappe, kun 5 sekunder bak sveitseren Thomas Curiger som vant langdistansen i går. Godt å kjenne at man har tempoet til de beste.  Det sveitsiske 1.-laget dro i fra resten av feltet på 2.-etappe, men Norge var med å kjempet om sølvmedaljen hele veien. En liten bom like før arenapassering for Markus Holter på siste etappe gjorde imidlertid at sølvet glapp og det ble 4.-plass i stedet.  Den som stakk av med sølvmedaljen var Fossums Sven Hellmüller som løp på det sveitsiske 2.-laget, så det ble sølv til Fossum uansett :-)

Olai Stensland Lillevold løp 2.-etappe på det norske 2. laget.  Den tøffe langdistansen i går satt nok fortsatt i bena, så det ble en tung dag i skogen for Olai.

Artikkel på orientering.no