Kretssamling i Halden 8.-10. april

Denne helgen var det tradisjonen tro kretssamling for 13-16 åringene i AOOK. Årets samling inkluderte overnatting på Park Hotell i Halden, noe som var langt unna det klubblederne var vant med fra sin o-oppvekst på 80-tallet…

2016-04-13
Arild

...men hva gjør man ikke for at den nye generasjonen o-løpere skal trives. 20 utøvere fra Fossum deltok, 11 gutter og 9 jenter. Fossum var med dette nest største klubb, bare slått av teknisk arrangør Nydalen som stilte med 24 utøvere. Kun fire av våre 13-åringer deltok. Neste år håper vi enda flere av våre yngste benytter seg av muligheten til å bli kjent med jevnaldrende fra andre klubber samt trene intensiv o-teknikk denne vårhelgen før o-løpene kommer på rekke og rad.

Fredagsøkten gikk av stabelen i Sarpsborg og het «The moment of truth». Økten gikk på kart hvor stier og meridianer var fjernet. Med svart plast som postmerking i tillegg, noe som ikke ble kommunisert til utøverne før de la avgårde, ble dette en svært krevende økt. Trenerne måtte derfor hjelpe de yngste litt mer i skogen enn planlagt og fikk forklart de håpefulle at dette var en økt på A+-nivå! Arrangør Nydalen fikk som fortjent kritikk etter denne økten. Etter innsjekking på hotellet, en god dusj, lasagne til middag og en «godteri-tur» til butikken var humøret på topp igjen.

På lørdag gikk ferden til Sverige, nærmere bestemt Kasen, Idefjordens SKs klubbhytte, som ligger nært årets VM-terreng. Første økt, «Rocky Circus», gikk på vanlig kart i flott, åpent terreng med en del svaberg. Postmerkingen bestod av gule plastbånd, noe som ble tydelig kommunisert før start. Pausen mellom øktene ble benyttet til spising, sosialt samvær og lek. Etter hvert begynte det regne og da var det greit å kunne være inne. Noen 16-åringer fant seg til rette på balkongen hvor det var tak og benker. Musikk ble spilt, men valg av artister overrasket oss ledere, for noe dro vi kjensel på. Vi trodde ikke «Hellbillies» stod på spillelistene til dagens ungdom.

Andreøkten, «Svenska kurvor», gikk på samme kart, dog manipulert slik at kurver og stup ble de viktigste detaljene. De korteste løypene gikk i de mest markerte delene av terrenget slik at alle utøverne fikk løyper med riktig vanskelighetsgrad. To plastbånd manglet dessverre i terrenget, men heldigvis ble den vanskeligste posten kun benyttet i de lengste løypene. Etter to fine økter gikk ferden tilbake til Norge UTEN stopp på «Godisfabrikken» eller «Godishuset». Tilbake på hotellet var det tid for dusjing, middag, motivasjonsforedrag av tidligere HL-vinner Anders Haga og en ny «godteri-tur» til butikken.

På søndag var det avreise. Den siste økten fant sted i Sarpsborg på vei hjem. Vi hadde knapt parkert på den kommunale parkeringsplassen før en «lokal høvding» kom kjørende i en gammel bil (Simca 1307?) og ba oss dra et annet sted for å trene, for her kunne vi ikke være! Vi fortalte ham på en pen måte at vi hadde tenkt å trene i skogen i to timer og deretter forsvinne like raskt som vi kom. Vi ba ham IKKE dra hjem og vaske både seg selv og klærne sine, ettersom det virket som om han hadde bodd i skogen siden fjorårets kretssamling. Til tross for dette fikk vi beskjed om at vi ville bli politianmeldt. Da vart vi skræmt, sjø! Treningsøkten het «Cruising Skjeberg» og gikk i naboterrenget til NM junior 2017 på vanlig kart og fokus var langstrekk. Dette ble en fin økt i et flott terreng i nydelig vær og en super avslutning på helgens kretssamling.

Nå er vi klare for vårløp!