TIO MILA - 2015

Et av årets store høydepunkter, 10mila, gikk denne helgen av stabelen i skogene rundt Arlanda Lufthavn. Fra Fossum stilte vi med en stor delegasjon: en rekke dyktige ledere,  1 damelag, 2 herrelag og hele 6 ungdomslag!

2015-05-12
Borger Melsom

Camp Fossum på arena bestod av noen enorme telt med egen soveavdeling og spise- og oppholdsrom, med entré via det klassiske røde Fossumteltet var det rett så staselig.

Som vanlig starter ungdomsstafetten først, og Fossum var med og preget stafetten fra start. Victoria Hæstad Bjørnstad løp en helt fantastisk 1.etappe, vekslet kun 1:30min bak de beste guttene, og var klart beste jente. Også Pernille Katla på 2.laget løp veldig bra og var blant de raskeste jentene på etappen.
Etter en fantometappe av Ingrid Hasaas, som brakte Fossum 2 opp på 14.plass ved 2. veksling, og en solid etappe av Åsne Holo, hadde begge de toppede
kontakt med teten da gutta skulle ta over.

3. etappe-løperne fulgte virkelig opp. Både Erling Hjermstad og Erik Hæstad Bjørnstad klatret plasseringer hele veien, og til veksling lå lagene på 2. og 3. plass! Fossum 1 gikk ut rett bak Nydalens SK, mens Fossum 2 ledet an i forfølgergruppa ca. 3:30 min bak.

Ute på sisteetappe ble det som vanlig drama. Elias Jonsson fra Nydalen imponerte veldig og løp rett ifra tidlig, men de to nærmeste forfølgerne var fra Fossum. Både Einar Melsom og Øyvind Hjermstad løp solid frem til TV-passeringen midtveis og vi hadde altså to lag topp 3 på det tidspunktet. På passering hos skogsspeakeren rett etterpå ble det dessverre bom for Fossum 1. Einar stoppet opp 15m fra posten, så den ikke og gikk på en real bom. Veldig synd, men vi i Fossum hadde jo et kort til i kampen om topplasseringer. Øyvind ledet fortsatt an i forfølgerklyngen, og ved sistepost stemplet han som nr. 3! Han spurtet som en helt for den siste plassen på pallen, men dømt på 4.plass etter en tvilsom photo-finish sett med Fossum-øyne. 4. plass er allikevel vanvittig bra, og det at vi hadde med to lag i tetkampen på sisteetappe og hele 6 lag som fullførte viser hvilken fantastisk bra ungdomsgruppe vi har! Fossum 1 ble nr. 10, som også er en meget solid plassering.

Blant lagene våre som ikke var toppet var det spurtoppgjør mellom Emil Størmer på Fossum 3 og Peter Gisholt på Fossum 5 om å bli best. Fossum 3 stakk av med den prestisjefulle seieren der og premien for å være det beste av de ikke-toppede lagene!

Like etterpå startet damestafetten. Fossum stilte et meget ungt lag her, med snittalder på 19,8 år. Sigrid Alexandersen løp en solid 1.etp der hun til tider var helt oppe i teten. Hun vekslet som nr. 44 og sendte ut Gunvor Hov Høydal ut 2:10min bak. Gunvor løp meget bra også hun, og da Eldbjørg Narum overtok på 3. etappe, var vi på 26 plass, 3:30 bak.  Lagets to yngste løpere, Ragnhild Hjermstad og Line Wegner Hodt fikk det litt tøft på de siste etappene, og Fossum ble nr. 88.

Kl 21:30 gikk starten på herrestafetten, der vi virkelig måtte reise kjerringa etter DNF-DSQ-DSQ de siste 3 årene. Først ut på 1.laget var vår faste startmann, Emil Ahlbäck. Han hadde en god dag på jobb, var helt fremme på 2. plass på en av TV-postene, og inn til veksling som nr. 25, drøye halvminuttet bak. Sindre Rønning løp jaktende ut på 2. etappe. Også han var helt i front på TV-passering underveis, og med litt bom på slutten var han inne som nr. 15 og sendte Borger Melsom ut på Långa natten i klynge 2. Borger åpnet knallhardt og fikk kontakt med tetklyngen på vei til 1.post. Der ble han helt inn til veksling og sendte ut Olai på 29.plass, 30 sek bak. Både han og Sindre Sandven leverte stabilt veldig bra nattorientering på de to påfølgende gaflede nøkkeletappene. Dermed gikk Elias ut på 6. etappe på 15.plass, kun 3:35min etter Halden som ledet. Elias gjorde jobben veldig bra, ble med klyngen sin gjennom etappen og vekslet som nr. 18, 7:02 min bak. På den gaflede 7. etappen løp Oskar Størmer fenomenalt og vekslet som nr. 14, snaut 10min etter teten. Etter 7 etapper hadde vi kontakt med 10.plassen i stafetten, helt spinnvilt! Sven Hellmüller på 8.etappe og Håvard Irgens på 9.etappe fulgte opp med to veldig gode etapper også de, og ut på siste etappe lå vi på 18.plass, 21 minutter bak teten. Tim Robertson hadde en litt tyngre dag på 10. etappe, men han jobbet bra hele veien, og i mål var vi nr 26! Det 5. beste norske laget var altså Fossum IF, med en snittalder på 20,2 år.

Fossum IF 2 gjennomførte også en meget solid stafett og sendte kun siste etappen ut i fellesstarten, 115. plass ble det til slutt.

Til slutt må vi ta med at ALLE Fossumlagene kom deg gjennom samtlige poster med korrekte stemplinger. Akkurat sånn det skal være, veldig bra J