Jakter 50 gull!

Ivar Lytomt (77) er en av Norges mest erfarne turorienterere. Helt siden 1970 har Ivar travet rundt i Bærumsmarka med kart og kompass.

2016-04-20
oyster

Fra papirutgaven i Budstikka 15. april 2016:

Han har nå 45 gullmerker av 46 mulige i Fossum IFs turorientering, og han satser på å nå minst 50 gull i løpet av karrieren.

– Nå gleder jeg meg som en unge til å komme meg ut og finne årets poster! Jeg startet med Askers turorientering, og gikk siden over til Fossum, siden det var nærmere hjemme. I et par år tok jeg poster hos flere arrangører, men måtte jo prioritere litt annerledes da barna begynte å vokse opp, ler Ivar. Så de siste 40 årene har det bare vært Fossum sitt opplegg som gjelder. Mange tar postene uten å registrere poengene eller ta merkene, men jeg synes det er gøy å kunne «konkurrere» litt med meg selv, og har da en motivasjon for å ta nok poster til å oppnå gullmerket hvert år. Så vidt jeg vet er det bare en dame på Østerås som har hele «gullrekka» siden oppstarten i 1969, så vi får håpe vi begge holder ut til 50 gull!

7227.jpg

– Jeg liker best å gjøre det på gamlemåten, og bare kunne stole på kartlesingen og kompasset!

I år er det seks ulike kartområder som lokker i Bærumsmarka og i Sørkedalen. For de som ønsker det kan man også bruke kart kombinert med GPS på mobilen. – Jeg liker best å gjøre det på gamlemåten, og bare kunne stole på kartlesingen og kompasset, sier Ivar. I gamle dager var kartene mye dårligere, og ofte traff man på flere som var ute og lette etter poster som var godt gjemt eller satt ut på feil sted. Men den gangen ble det sett på som en del av «moroa», men det hadde nok ikke blitt akseptert i dag. Jeg møter stadig flere som bruker GPS-kart på mobilen når de skal finne fram. Det er nok med på å senke terskelen for mange, siden noen føler det er litt «skummelt» å bare finne fram med vanlig kart og kompass. Da er det godt å vite at man kan ty til teknologien om det trengs.

- Jeg vil takke arrangørene i orienteringsklubben for de turmulighetene som byr seg gjennom turorienteringen! Jeg har selv vært turleder i Turistforeningen i mange år, og brukt Bærumsmarka aktivt, men opplever stadig å komme på nye og spennende steder i marka når jeg leter etter poster. Det er også en flott mulighet til å ta med barn og barnebarn på tur fra ung alder, og mange av postene er greit tilgjengelige for barnefamilier også. Med postene som motivasjon trenger man ikke å ta med så mye sjokolade heller. For pensjonister er dette også flott trening, og gir allsidig bevegelse i variert terreng.

- Etter å ha tatt godt over 3.000 turorienteringsposter i Bærumsmarka, så blir jeg ganske godt kjent. Man får mange naturopplevelser og treffer innimellom på både elg, rådyr og rev. En gang kom tre elger løpende mot meg og dattera mi, som da var rundt 10 år gammel. De passerte i full fart bare et par meter fra oss uten å se oss. Det var en morsom opplevelse, og selv om nok hun syntes det var litt skummelt der og da så er det noe hun husker godt enda. Jeg treffer også mange hyggelige folk ute i skogen. Med kartet i hånda har vi straks noe felles, og slår gjerne av en hyggelig prat om det passer. Men det er god plass ute i marka, så bruk turorienteringen og kom dere ut på tur!

Av Øystein Edvin Berg, Foto: Dag Norum