SkulpTur-o på Østerås

Nå kan du laste ned en fin familietur som går fra skulptur til skulptur på Østerås. Dette er en del av barnepostene i Fossum IF sin turorientering for 2015.

2015-06-04
oysteinberg

Turen kan gjennomføres av alle aldersgrupper, og gjerne med barnevogn (med noen mindre omveier her og der). Start er fra Østerås t-banestasjon, og turen er lagt opp med fotoorientering. Utfordringen er å finne fem skulpturer langs veien på kartet, og matche disse mot foto av flere ulike skulpturer.

Vi ser skulpturene hver dag, men legger sjelden virkelig merke til de. På Østerås, Eiksmarka/Fossum og Hosle er det laget en rekke skulpturer som ble satt opp da boligområdene ble reist på 60- og 70-tallet. De fleste laget av lokale kunstnere, og gitt av utbyggerne. På Østerås er de fleste skulpturene reist med midler fra Selvaag, som var hovedutbygger i området.

De som gjennomfører kan også delta i en liten konkurranse, og vinne gavekort eller det nye turkartet over Bærumsmarka.

Turen kan lastes ned gratis fra vedlagte pdf, og de som ønsker ekart til smarttelefonen kan sende en epost til fif.turo@gmail.com Med ekartet kan man følge med på gps-posisjonering hvor man er til enhver tid.

Rett over sommeren legges det ut ”kystorientering” på Fornebu, og man finner også nå en barnevennlig tur langs pilegrimsleden fra Øverland Gård til Sæteren Gård på turorientering.no