runeflogstad 2015-01-19 03:00:47

Om FIF Sykkel & Triathlon

I FIF har en erfart at sykling i større og større grad brukes i barmarkstreningen for utøvere vår/sommer/høst innen bl.a. langrenn og skiskyting - og passer slik sett godt inn for å gi variasjon i treningsopplegget. Sykling kombinert med svømming og løping – som vi kjenner som triathlon er et nær fullstendig treningsopplegg for vinterutøvere ‘off-season’ men også som egen aktivitet.

Siden FIFs Sykkel og Triathlon er tilsluttet både Norges Cykleforbund og Norges Triathlonforbund er det ikke lenger nødvendig å være medlem i en annen sykkelklubb eller triathlonklubb for å tegne helårs utøverlisens. Det vil bety at en i større grad kan utøve alle sine sportslige aktiviteter innen FIF og at klubben derfor i større grad blir en ”alt-i-en-og-samme-klubb”.

Systemet for deltagelse i de mange tur- og sykkelritt som arrangeres landet rundt er at alle deltagere enten må ha (i) NCF helårs utøverlisens eller (ii) løse startlisens enkeltvis for hvert ritt.

Alexander Schybergson 2019-05-28 13:15:33

Om Fossum IF stisykling for barn og ungdom

Treningstider: Torsdager fra kl 1800-1930.

Oppmøtested: Fossum IF klubbhus

Oppstart 2020: Torsdag 16. april

Vi er en stisyklingsgruppe for barn/ungdom i alderen 7 til 16 år. Terrengsykkel har hatt en voldsom utvikling de siste årene, spesielt blant ungdom og voksne som har byttet ut skogsveier med smale stier. Løypene som sykles på sti er mer tekniske og syklene er blitt bedre utstyrt for å håndtere ulendt terreng.

Vi startet opp denne gruppen høsten 2017 og har skogområdet fra Fossum klubbhus og opp rundt Lathusåsen som vårt treningsområde. Dette er et område fullt av skogsveier og stier som er i bruk av turfolk, orienteringsløpere og skiløpere vinterstid. Vi hadde gjennom 2019-sesongen 43 barn med på våre økter samt at foreldre ble med og bidro til at alle hadde en morsom og lærerik opplevelse. Dette fortsetter vi med i 2020-sesongen. Sesongstart er i slutten av april og vi har en ukentlig økt frem til høstferien. Høydepunkter i tillegg til fast sykling på torsdager er deltakelse i de 8 Kalascup-rittene i Oslo-regionen, Kalascup-ritt på Fossum i august og helgetur til Trysil i slutten av august.

Ved oppstart for 2020-sesongen er vi 3 trenere, som hver blir ansvarlige for 3 grupper som deles inn etter ferdighetsnivå på sykkel. Våre ambisjoner er å introdusere barna for terrengsykling og la de utvikle sin interesse og ferdigheter på sitt nivå for sykling i ulendt terreng. Synes barna dette er gøy og ønsker å ta det litt videre er det muligheter for å melde seg på ritt som f.eks Kalascup. Hovedfokus er at det skal være gøy, lærerikt og at barna skal oppleve mestring og utvikling. Vi oppfordrer også foreldre til å følge med på treningen og at vi sammen skaper en arena for glede og mestring.

For å sykle med stisyklingsgruppa må man være medlem i Fossum IF og betale treningsavgift for deltakelse i gruppen. For 2020-sesongen er den på kroner 250 for vår / 250 for høst.

Trenere for 2020-sesongen er Erik Mikkelsen, Alexander Schybergson og Martin Gulsrud. Det er bare å kontakte oss hvis dere lurer på noe.

Følg med på aktiviteter i Fossum IF Stisykkel og bidra med dine innspill på:  https://www.facebook.com/groups/497543607309063/