Innstramning i Corona-regelverk i Bærum fra 5. mars

Fra og med 5. mars har Bærum kommune strammet inn sitt Corona-regelverk, og kommunen legger ned et forbud mot reising til Bærum fra andre kommuner ifm.

fritid og trening – og Bærum kommune skriver:  «det ikke er tillatt å reise til Bærum fra andre kommuner, for å delta på treninger eller fritidsaktiviteter. Det er ikke forbudt å reise fra Bærum til andre kommuner». Her følger link til kommunens hjemmeside hvor disse nye retningslinjene er lagt ut.

2021-03-05
JosefineMalm

For Fossums del så tolker vi på dette følgende måte:

• Bærum kommune har lagt ned forbud mot å reise inn i Bærum fra andre kommuner for å delta i fritidsaktiviteter og trening. Ole Darre-Næss, smittevernsansvarlig i Fossum, har vært i dialog med smittevernoverlegen i Bærum om dette forbudet. Vi har vist til at vi har noen få utøvere som bor i Oslo og at Fossum finner forbudet mot reising meget uheldig for våre utøvere. Konklusjonen fra kommunens side var at det ikke er mulig gjøre unntak for dette fra kommunens side.  Smittevernoverlegen sa han håpet at forbudet om reising til Bærum fra andre kommuner blir kortvarig.
  • Våre betalte trenere som bor i Oslo regner vi som så viktig for klubbens daglige drift at de må kunne reise til og fra Fossum for å utføre sitt arbeid og gjennomføre treninger.
  • Fossum-utøvere boende i Bærum kan reise inn i Oslo (dvs. Holmenkollen) for å trene, og da kan de som bor i Oslo tilhørende samme treningsgruppe delta på treninger i f.eks Holmenkollen – men vi minner om viktigheten av å overholde generelle smittevernregler.
  • Testrenn/treningsrenn skal foregå der vi vanligvis har trening – og vi blander ikke aldersgrupper/kohorter.
  • Til informasjon sendte vi fra Fossums side sammen med mange andre klubber i Bærum for kort tid siden et fellesbrev til kommunen der vi ba om gjenåpning, mulighet til å arrangere lokale renn, og pekte på viktigheten for situasjonen for unge å kunne drive med utendørsidrett i en vanskelig tid.

På vegne av styret i langrenn og skiskyting,

Ole Darre-Næss (smittevernsansvarlig) og Odd Magne Ruud (sportslig leder)

Webkamera Fossum